31 October 2012

Nanoteknologi

Zarah Titanium Dioxide Greens adalah berdiameter 2 nanometer.

Nanoteknologi tidak hanya kepada saiz benda yang sangat kecil, ia juga adalah revolusi sains dan seni memanipulasi perkara pada skala atom atau molekul. Lebih penting, ia adalah mengenai struktur dan keupayaan sebatian molekul untuk "bekerja". Penyelidikan dalam bidang-bidang yang berkaitan untuk nanomaterial diperlukan untuk membangunkan teknik-teknik pembuatannya. Khususnya, ia adalah satu sinergi proses top-down dengan bottom-up.

Apabila zarah sekecil 1-100 nanometer, banyak ciri-cirinya akan mudah berubah dan mempunyai banyak ciri-ciri unik yang mana kedua-duanya berbeza dari perkara makro dan atom tunggal disebabkan oleh kesan Quanta, pengurungan serantau dan permukaan yang besar atau kesan antara muka. Objektif akhir teknologi nanometer adalah untuk menghasilkan produk berfungsi khas dengan ciri-ciri baru fizikal dan kimia dengan membuat atom, molekul dan perkara-perkara yang membentangkan ciri-ciri mereka secara langsung dalam skala nanometer seperti kekuatan sepuluh kali besi boleh menjadi sangat ringan, semua maklumat dalam perpustakaan boleh disimpan dalam cip saiz kiub gula, dan saiz tumor daripada beberapa sel-sel boleh dikesan.

Ciri-ciri fotopemangkinan Titanium Dioksida banyak dipertingkatkan kerana adanya nanoteknologi. Pada skala nano, bukan sahaja kawasan permukaan zarah titanium dioksida meningkat secara mendadak tetapi ia juga mempamerkan kesan-kesan lain pada sifat optik dan pengkuantuman saiz. Kadar meningkat dalam reaksi fotopemangkinan diperhatikan sebagai kenaikan potensi redoks dan penurunan saiz.

No comments:

Post a Comment