29 October 2012

Titanium Dioksida (TiO2)

TiO2 adalah bahan bukan toksik dan diluluskan oleh makmal ujian makanan United States Food and Drug Administration (FDA). TiO2 dianggap sebagai bahan yang selamat, dan tidak merbahaya kepada manusia. Sangat biasa digunakan di dalam makanan harian, misalnya dalam pembalut salami, komoditi domestik, kosmetik (pelindung matahari, gincu, serbuk badan, sabun, pigmen intipati mutiaraubat gigi) penanaman, dan juga dalam farmasiutik khas. Jumlah yang kecil ditambah kepada tembakau adalah punca abu rokok berwarna putih. Perkhidmatan Abstrak Kimia (CAS) bernombor pendaftaran TiO2 13463.67.7.

TiO2 adalah larut-air dan digunakan sebagai tambahan kepada makanan di bawah ordinan Kementerian Buruh Kesihatan, dan Kebajikan (November 28, 1989, dikeluarkan kepada kerajaan, ordinan-ordinan datuk bandar dan juga ketua khas wad di Jepun sebagai notis dari Pengarah Biro Kesihatan Alam Sekitar, Kementerian Kesihatan dan Kebajikan Jepun).

TiO2 dalam partikel yang bersaiz nano fotokatalis kuat boleh memecahkan hampir mana-mana sebatian organik apabila terdedah kepada penyinaran cahaya. Ia mempunyai kuasa pengoksidaan sangat kuat yang boleh memusnahkan membran sel bakteria, menyebabkan kebocoran sitoplasma yang menyumbang kepada kematian bakteria; membeku protein virus dan mendiami aktivitinya; dan menangkap serta membunuh bakteria yang terapung di udara. Udara yang melalui TiO2 akan menjadi 99.997% bebas bakteria.


Keselamatan Titanium Dioksida (TiO2) 

Titanium adalah unsur kimia dengan simbol Ti dijumpai dalam hampir semua benda hidup, batu, dan tanah. Hanya lima peratus daripada titanium dilombong hari ini digunakan dalam bentuk logam tulen.Bakinya digunakan untuk mengeluarkan titanium dioksida (TiO2), ramuan dalam kertas, cat, plastik dan pewarna putih makanan.

Mengapa TiO2 sebagai Fotokatalis Eksklusif?
  • Murah ~ TiO2 sudah meluas digunakan untuk bidang perindustrian
  • Stabil  ~ TiO2 tahan terhadap asid atau bes
  • Keselamatan ~ TiO2 sudah lama digunakan kepada makanan, kosmetik, dan sebagainya

No comments:

Post a Comment